Aktualności


 

 

 

 25.06.2016
Otwarcie Pawilonu Czterech Kopuł 

 


Po wielu latach pełnienia różnych funkcji Pawilon Czterech Kopuł - słynne dzieło Hansa Poelziga, wzniesione w 1912 r. - przywrócony został publiczności. Można w nim oglądać prace wybitnych polskich artystów, takich jak m.in.: Magdalena Abakanowicz, Paweł Althamer, Mirosław Bałka.

 

25 czerwca 2016 r. to dla Muzeum Narodowego we Wrocławiu szczególna data – mówił podczas uroczystego otwarcia dr hab. Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Warto przypomnieć, że instytucja ta –

o wielkim potencjale i niezwykłej wartości swoich zbiorów oraz ze znakomitym, jakże kompetentnym i profesjonalnym zespołem pracowników – przez lata funkcjonowała w trzech osobnych lokalizacjach: otwartego dla publiczności w lipcu 1948 r. gmachu głównego, rotundy Panoramy Racławickiej i Muzeum Etnograficznego. Otwarcie nowego Oddziału – bo takim jest Muzeum Sztuki Współczesnej mieszczące się w Pawilonie Czterech Kopuł na Wielkiej Wyspie – przypada więc raz na kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat. Jest to zatem wydarzenie historyczne, czas spełnienia marzeń wielu ludzi, nieraz całych pokoleń nie tylko muzealników, ale także naszych gości, odbiorców, widzów.

 

Więcej

  
 

 


 

 


 
Ze smutkiem informujemy, że 22 czerwca 2016 r. w wieku 92 lat zmarł dr Leszek Itman, były dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu (pełnił tę funkcję w latach 1970-1983).

 

 


 

 

13 czerwca 2016

 

 

„M” jak muzeum. „M” jak Wrocław – Muzeum Narodowe we Wrocławiu wprowadza nową identyfikację wizualną. Jej autorem jest Marian Misiak – zwycięzca konkursu przeprowadzonego przez Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej.


Na konkurs ogłoszony w lipcu 2015 r. wpłynęło 164 propozycji, z których do II etapu zakwalifikowano 5 studiów graficznych z całej Polski.  O wyborze propozycji wrocławskiego designera Mariana Misiaka zdecydowała siła wizualnego przekazu. Wyrazista a zarazem dostosowana do charakteru muzeum nowa forma graficzna znaku i towarzyszących mu materiałów to główne cechy zwycięskiego projektu. Jeden mocny znak dla czterech oddziałów Muzeum Narodowego ma uprościć komunikat o strukturze instytucji, zapewnić spójność materiałów wizualnych oraz ułatwić odbiorcom identyfikację oddziałów muzeum w przestrzeni miasta. Oszczędny, a przede wszystkim zupełnie nowy dla muzeum język wizualny to klucz do opowiadania o wielowiekowej kolekcji MNWr i sposób na dotarcie do współczesnego widza. Muzeum ma ambicję kształtowania gustów i kreowania trendów, na co dzień oferując obcowanie z pięknem - misja muzeum znajduje odzwierciedlenie również w identyfikacji wizualnej.

 

To szczególny moment. Dojrzeliśmy bowiem do tego, aby to, co do tej pory było wizytówką naszego muzeum – trzy różne znaki graficzne, trzy odmienne logotypy – zastąpić jednym, klarownym, prostym, acz wyrazistym przekazem graficznym wyjaśnia Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Nieprzypadkowo odbywa się to w momencie, kiedy jesteśmy w przededniu otwarcia czwartego, nowego naszego oddziału – Muzeum Sztuki Współczesnej w Pawilonie Czterech Kopuł.  Rzeczywiście, od tej chwili będziemy naszych gości, widzów, turystów kusić propozycją „do czterech razy sztuka”. Cztery oddziały, niezwykłe bogactwo naszych zbiorów, ciekawe i liczne wystawy przygotowane przez jakże kompetentnych pracowników i jeden, jakże symboliczny i zapadający w pamięci znak graficzny. O to nam właśnie chodziło i to życzenie oraz oczekiwanie spełnił ku naszemu zadowoleniu Marian Misiak. Jego propozycję identyfikacji wizualnej wybraliśmy, jego pomysł nas urzekł i nas cieszy. Dzisiaj, podczas konferencji prasowej oficjalnie ogłosiliśmy to urbi et orbi.

 

Więcej

 

 

 


 

25 czerwca 2016

otwarcie Pawilonu Czterech Kopuł. Muzeum Sztuki Współczesnej

 - oddziału Muzeum Narodowego we Wrocławiu

 

 

www.pawilonczterechkopul.pl

 


 

Nabytki 2016
 


Muzeum Narodowe we Wrocławiu po raz kolejny otrzymało dofinansowanie w ramach programu Kolekcje Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Tegoroczna dotacja umożliwiła zakup kolekcji 30 dużej klasy dzieł dekoracyjnych i użytkowych ze szkła, powstałych pod koniec XIX i w początku XX w., projektowanych przez artystów pracujących dla dwóch największych na Dolnym Śląsku fabryk luksusowego szkła: Huty Józefiny w Szklarskiej Porębie (Gräfflich Schaffgot’sche Josephinenhütte) oraz malarni i wytwórni szkła Fritza Heckerta w Piechowicach (Fritz Heckert, KunstGlasIndustie Fritz Heckert in Petersdorf).

 

Pozyskane zabytki będzie można obejrzeć na ekspozycji prezentowanej w gmachu Muzeum

 od 12 września do 9 października 2016 r.

 

 


 

8 lutego 2016

 

Scalenie gotyckiej Madonny

 

Wrocław odzyska wyjątkowej klasy rzeźbę gotycką zdobiącą dawniej kościół św. Marii Magdaleny. Figura Madonny z Dzieciątkiem została poważnie uszkodzona w 1945 r. i rozdzielona na dwie części, z których każda przechowywana była w innym miejscu. Po 70 latach dzieło zostało scalone. Jeszcze w tym roku będzie je można oglądać w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Jednocześnie, ze środków miejskich, wykonana została kopia rzeźby, która umieszczona zostanie w kościele Św. Marii Magdaleny.

 

 

Więcej

 

 

 


 Aplikacja ArtSherlock już dostępna!

 

  


 

17 stycznia 2016

 

Wizyta wicepremiera prof. Piotra Glińskiego w Pawilonie Czterech Kopuł

 

Wicepremier, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotr Gliński oraz Wojewoda Dolnośląski Paweł Hreniak zwiedzili dziś Pawilon Czterech Kopuł, w którym w czerwcu tego roku otwarty zostanie nowy oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu – Muzeum Sztuki Współczesnej. Podczas spotkania Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu przedstawił plany Muzeum na 2016 r. oraz opowiedział o wydarzeniach organizowanych przez Muzeum w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

 

 

 

 


 

Obrazy Michaela Willmanna znów we Wrocławiu

Muzeum Narodowe w Warszawie przekazało do zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu siedem obrazów Michaela Willmanna, które w 1945 r. zostały wywiezione do Warszawy.

 

Z inicjatywą wystąpiło Muzeum warszawskie, kontynuując trwający od kilkudziesięciu lat proces porządkowania zbiorów własnych, a zarazem odtwarzania przedwojennych kolekcji muzealnych Wrocławia, których znaczna część po roku 1945 trafiła ze składnic niemieckich do Muzeum Narodowego w Warszawie. Ten zapoczątkowany w 1970 r. proces spowodował przekazanie Muzeum wrocławskiemu wielu dzieł sztuki średniowiecznej i nowożytnej. Tylko z zakresu dawnego malarstwa europejskiego jest to 118 obrazów, w znakomitej większości prezentowanych w stałych muzealnych galeriach, a wśród nich 26 płócien Willmanna - najsławniejszego śląskiego artysty niegdyś i obecnie. Przyjęte kilka dni temu depozyty powiększą dotychczasową, liczącą 40 malowideł kolekcję, kompletującą prawie oeuvre Willmanna zachowane w polskich zbiorach muzealnych.

 

Dla nas, dla Muzeum Narodowego we Wrocławiu rok bez Willmanna jest i zawsze będzie rokiem straconym - uważa dr hab. Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Dlatego w 2014r r. zorganizowaliśmy wystawę „Dwie Adoracje z Barda”, a w 2015 tak bardzo zależało nam na tym, aby jeszcze w grudniu upublicznić informację o powrocie do Wrocławia kolejnych dzieł „śląskiego Apellesa”. Co będzie w roku 2016? Nad tym będziemy jeszcze intensywnie pracować. Mam nadzieję, że nie w osamotnieniu. Nie potrafię się bowiem zgodzić z p. prof. dr. hab. Andrzejem Koziełem, który przypomina nam, iż w Muzeum Narodowym we Wrocławiu „nie stworzono nawet osobnej Sali […] imienia” Willmanna [A. Kozieł (2013), s. 184]. Ale przecież nie o osobną salę tu chodzi, tylko o pewną konsekwencję, upór, skuteczność i wreszcie wskazanie celu, ku któremu winniśmy razem podążać i co chcielibyśmy osiągnąć dla dobrego imienia i zasłużonej sławy Willmanna. Determinacji w takim działaniu – pragnę Państwa solennie zapewnić – w przypadku tego niezwykłego artysty nigdy nam nie zabraknie.

 

Więcej

 

 

 

 


 

 

Muzeum Marzeń

 – literacka i muzyczna podróż po galerii malarstwa

 

Łączący malarstwo, literaturę, muzykę i teatr projekt „Muzeum Marzeń” to nowe spojrzenie na dzieła dawnych mistrzów. Osiem kameralnych spektakli w reżyserii Jacqueline Kornmüller inspirowanych obrazami m.in. „Wieczór” Wassilego Kandinskiego i „Spotkanie” Władysława Podkowińskiego będzie można oglądać od 16 stycznia we wrocławskim Muzeum Narodowym.

 

Premiera: 16 stycznia, godz. 16.00 

Kolejne przedstawienia: 25.01, 30.01, 6.02  

1.10, 8.10, 15.10, 22.10.2016 – godz. 19.00  Sprzedaż biletów od września 2016

 

Więcej

 

 


  

 

Starodruki ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu w katalogu on-line

 

 

Od 1 stycznia katalog on-line zawiera opisy bibliograficzne starodruków znajdujących się w bibliotece MNWr. Wyszukiwanie możliwe jest poprzez indeksy: tytułowy, autorski (zawiera również nazwiska drukarzy i nakładców), tematyczny, rok wydania. Link do katalogu: katalog.

 

W zasobach biblioteki Muzeum Narodowego znajduje się zbiór starodruków (druków opublikowanych od wynalezienia druku do 1800 r.) - liczący ok 1250 woluminów. Uwzględniając druki współoprawne jest to ponad 1500 jednostek katalogowych. Wśród nich 14 inkunabułów – druków wydanych do 1500 r.

Starodruki w większości pochodzą z ocalałych zbiorów dawnego Schlesisches Museum für Kunstgewerbe und Altertümer (Śląskiego Muzeum Rzemiosła Artystycznego i Starożytności) oraz Museum der bildenden Künste (Muzeum Sztuk Pięknych).

W bibliotece, oprócz licznych wydań Biblii w przekładzie Marcina Lutra znajduje się wiele wczesnych zbiorów kazań (Postylli), pism i komentarzy tego autora i innych teologów protestanckich. Są również dzieła naukowe – głównie XVIII-wiecznych autorów. Wśród nich tomy słynnej Encyklopedii Diderota. W księgozbiorze można spotkać również – bardzo nieliczne polonica.

 

Zapraszamy do korzystania z biblioteki MNWr od poniedziałku do piątku w godz. 9-15.

 

 

 

 


 

 


 

 

Marian Misiak autorem nowej oprawy graficznej

Muzeum Narodowego we Wrocławiu

 

Muzeum Narodowe we Wrocławiu oraz Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej wybrały zwycięzcę konkursu na nową identyfikację wizualną Muzeum - przygotuje ją wrocławski projektant Marian Misiak.

 

W ścisłym finale konkursu brało udział 5 studiów graficznych z całej Polski.  O wyborze propozycji wrocławskiego designera zdecydowała siła graficznego przekazu. Wyrazista a zarazem dostosowana do charakteru muzeum nowa forma graficzna znaku i towarzyszących mu materiałów to główne cechy zwycięskiego projektu. Wybrana identyfikacja ujednolici wszystkie oddziały muzeum i nada im nowy, zapamiętywalny charakter wizualny.

 

„Zwycięska propozycja wyróżnia się czytelnym, oryginalnym i wyrazistym designem. W wybranym znaku udało się uchwycić specyfikę Muzeum Narodowego we Wrocławiu i atmosferę Wrocławia”.

Dawid Korzekwa, Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej.

 

Proces wdrażania nowej identyfikacji będzie przebiegał etapowo w 2016 roku. Jego wprowadzenie powiązane będzie z uruchomieniem nowego oddziału wrocławskiego Muzeum – Muzeum Sztuki Współczesnej, którego siedzibą jest historyczny obiekt Pawilonu Czterech Kopuł.

 

„Nowa identyfikacja wizualna Muzeum to kolejny etap rozwoju naszej instytucji. Spójność oznakowania dla wszystkich oddziałów stanowi dodatkowy atut promocyjny”.

Dr hab. Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu

 

Zwycięzca konkursu, Marian Misiak to wrocławski projektant graficzny, typograf, publicysta. Ukończył socjologię na Uniwersytecie Warszawskim i projektowanie krojów pism na Wydziale Typografii i Komunikacji Wizualnej na Uniwersytecie w Reading (Wielka Brytania). Pracował w Londyńskim Researchstudio Neville’a Brody’ego. Zajmuje się typografią multiskryptową, projektowaniem krojów pism i badaniem kultury wizualnej. Mieszka we Wrocławiu na Karłowicach.

 

Projekty konkursowe oceniało jury w składzie:

  • dr hab. Piotr Oszczanowski - dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu
  • dr Barbara Banaś - zastępca dyrektora ds. merytorycznych Muzeum Narodowego we Wrocławiu
  • Anna Kowalów – rzecznik Muzeum Narodowego we Wrocławiu
  • dr Piotr Rypson - Zastępca Dyrektora ds. Naukowych Muzeum Narodowego w Warszawie
  • dr hab. Dawid Korzekwa – prezes Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej
  • Katarzyna Roj – krytyk designu, BWA Wrocław
  • Agnieszka Sowa-Szenk – architekt, specjalista aranżacji wystaw muzealnych

 

Gratulujemy zwycięzcy oraz dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział w konkursie.

 

 


 

 

 

15 lipca 2015

 

Zakończenie prac budowlanych w Pawilonie Czterech Kopuł

 

Dobiegła końca - trwająca dwa lata - rewaloryzacja i przebudowa Pawilonu Czterech Kopuł. Słynne dzieło Hansa Poelziga odzyskało dawny wygląd, niebawem przywrócona zostanie również jego pierwotna funkcja. W 2016 r. Muzeum Narodowe we Wrocławiu otworzy w nim swój oddział - Muzeum Sztuki Współczesnej.

 

fot. Anna Kowalów

 

Więcej

 


10 lipca 2015

  

Otwarcie wystawy "Metamorfozy Zamku Książ"

 

Po kilkudziesięciu latach do Zamku Książ wróciły obrazy z dawnej kolekcji Jana Henryka XV von Hochberga i jego żony księżnej Daisy. Oprócz nich na wystawie pokazane zostały inne dzieła ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, które wybrane zostały do ozdobienia zamkowych sal. W uroczystym wernisażu udział wzieła prof. Małgorzata Omilanowska, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

 

Dr Beata Lejman oprowadza po wystawie "Metamorfozy Zamku Książ"

 

Konferencja prasowa przed otwarciem wystawy.

 

Wystawa przygotowana przez Muzeum Narodowe we Wrocławiu w Zamku Książ w Wałbrzychu.

 

Fot. Wojciech Rogowicz

 

Więcej


 

3 lipca 2015

Zaginiony obraz Pietera Muliera mł. wrócił do Wrocławia

 

fot. Wojciech Rogowicz

 

Minister spraw zagranicznych Grzegorz Schetyna przekazał do zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu obraz Pietera Muliera zatytułowany "Spokojne morze przy skalistym brzegu".

Dzieło do 1942 r. znajdowało się w zbiorach Muzeum Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Ewakuowane w celu zabezpieczenia przed działaniami wojennymi do Henrykowa na Dolnym Śląsku, zaginęło przypuszczalnie w 1945 r. po zajęciu tego terenu przez Armię Radziecką. W marcu 2015 r. obraz pojawił się w ofercie domu aukcyjnego w Mediolanie. Został wycofany z aukcji w wyniku działań włoskich służb skarbowych, we współpracy z Instytutem Polskim w Rzymie.

 

Więcej


 

10 czerwca 2015

 

Obraz Francisco de Zurbarána „Chrystus przy kolumnie” ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu można obecnie oglądać w Museo Thyssen-Bornemisza w Madrycie na wystawie „Zurbarán: a new perspective” (9.06-13.09. 2015). Wrocławski obraz uznany został za jedno z najciekawszych dzieł, jakie zaprezentowano na tej ekspozycji, podziw wzbudziły także prace konserwatorskie, jakim został on ostatnio poddany.

 

 

Na zdjęciu od lewej: otwierająca wystawę premier rządu hiszpańskiego Soraya Sáenz de Santamaría,

Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu oraz kuratorka

i największa znawczyni twórczości Zurbarána – Odile Delenda.

Fot. Tato Sanchez, Madryt.

 

Świetlistość i piękno ciała Chrystusa - wydobytego z mrocznego tła - jest symbolem oczyszczenia, które ma swe źródło w cierpieniu. Zbawiciel jest przywiązany do niskiej kolumny (…), po jego czole spływają krople potu, a po policzku łza. Ten kontemplacyjny typ przedstawienia opiera się na XV-wiecznych objawieniach św. Brygidy Szwedzkiej. Obraz powstał zapewne w tym czasie, kiedy artysta tworzył portret św. Jana od Krzyża, mistyka, który wraz z Teresą z Ávili reformował zakon karmelitański i z tego powodu był więziony przez swych przełożonych w Toledo i biczowany. Tam napisał słynny wiersz „Noc ciemna” – kluczowy dla tenebrystycznego nurtu w malarstwie.
Beata Lejman, Sztuka europejska XV-XX w. – przewodnik, Muzeum Narodowe we Wrocławiu.

 


17 maja 2015

 

15 tysięcy osób zwiedziło Muzeum Narodowe podczas tegorocznej Nocy Muzeów

 

     

 

I kolejny już raz okazało się, że ludzie tego potrzebują. Być może nawet bardziej niż obcowania z dziełami sztuki, to z samymi sobą. Ten tłum gości, który odwiedził nasze muzeum zrobił to także dlatego, gdyż uległ pewnej modzie na wspólne „świętowanie” sztuki. Wierzę jednak i w to, iż dała o sobie znać także pewna specyficzna magia tego wieczoru.
Tłocząc się przed obrazami, rzeźbami i gablotami każdy czuł się uczestnikiem pewnego rytuału. A skoro pretekstem do tego była sztuka, to czy może być coś piękniejszego? Dziękujemy tym wszystkim, którzy Muzeum Narodowe we Wrocławiu uznali za miejsce, w którym takie „świętowanie” dostarcza niezapomnianych wrażeń. Bo dzięki nim jeszcze tutaj powrócą, i to wielokrotnie.
Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu

 

więcej zdjęć

 


16 kwietnia 2015

 

Gotycka Madonna wróciła do Wrocławia

 

Wrocław odzyskał wyjątkowej klasy rzeźbę gotycką zdobiącą dawniej kościół św. Marii Magdaleny. Figura Madonny z Dzieciątkiem została poważnie uszkodzona w 1945 r. i rozdzielona na dwie części, z których każda przechowywana była w innym miejscu: głowa w Muzeum Archidiecezjalnym w Poznaniu, tors w kościele św. Marii Magdaleny we Wrocławiu. Po 70 latach dzieło zostanie scalone.

 

Po podpisaniu umowy o darowiźnie -

dr hab. Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu

i ks. dr Wiesław Garczarek, dyrektor Muzeum Archidiecezjalnego w Poznaniu

 

                           

                           Głowa Madonny                              Transport torsu Madonny z kościoła św. Marii Magdaleny

 

Więcej

 

 


8 kwietnia 2015

 

Podpisanie umowy o współpracy między Muzeum Narodowym we Wrocławiu a Zamkiem Książ w Wałbrzychu

 

 

Po kilkudziesięciu latach do Zamku Książ wrócą obrazy z dawnej kolekcji Jana Henryka XV von Hochberga i jego żony księżnej Daisy. Na otwieranej w lipcu wystawie „Metamorfozy Zamku Książ” pokazane zostaną również inne dzieła ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Dziś podpisana została umowa o współpracy między obiema instytucjami.

 

Więcej


 

 

 13.02.2015

Zaginiony obraz Jacoba Jordaensa wrócił do Wrocławia

 

Po sześciu latach starań do Wrocławia wróciło dzieło Jacoba Jordaensa – artysty uważanego (obok P.P. Rubensa i A. van Dycka) za jednego z trzech głównych przedstawicieli Złotego Wieku malarstwa flamandzkiego. Obraz „Święty Iwo wspomaga biednych” przed II wojną światową wojną znajdował się w zbiorach wrocławskiego Muzeum Sztuk Pięknych, w 1942 r. został ewakuowany do składnicy w Kamieńcu Ząbkowickim, skąd zaginął. Po koniec 2008 r. pojawił się w ofercie domu aukcyjnego Sotheby’s w Londynie i na wniosek Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego został z aukcji wycofany. W wyniku badań obiektu w podczerwieni odkryto niewidoczne gołym okiem znaki własnościowe wrocławskiego muzeum. Prowadzone przez polskie placówki dyplomatyczne, i trwające kilka lat negocjacje, doprowadziły do odzyskania obrazu.

 

Odczuwam wielką radość, ponieważ po raz kolejny raz udaje się odnaleźć i przywrócić do zbiorów zaginiony w czasie działań wojennych obraz - mówi dr hab. Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Dzieło Jacoba Jordaensa „Święty Iwo wspomaga biednych” z pewnością będzie jedną z najcenniejszych ozdób naszej wystawy stałej „Sztuka europejska XV-XX”. Bardzo dziękuję wszystkim osobom i instytucjom, które przyczyniły się do odnalezienia i sprowadzenia obrazu, za wolę, zaangażowanie oraz za kilkuletni trud, który pokazuje, jak skomplikowane są sprawy odzyskiwania zaginionych dzieł sztuki, ale też świadczy o tym, że warto takie działania podejmować.

 

Historia obrazu

 

Uroczystość przekazania obrazu Jacoba Jordaensa.

Grzegorz Schetyna, Minister Spraw Zagranicznych RP, dr hab. Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu, prof. Małgorzata Omilanowska, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP.

 

 


 

 

 

 


21.01.2015

Zaginione w czasie II wojny światowej dzieło wraca do Wrocławia

 

Po sześciu latach starań do Polski wraca dzieło Jacoba Jordaensa (1593-1678). To - obok Rubensa i van Dycka - jeden z trzech głównych przedstawicieli Złotego Wieku malarstwa flamandzkiego. Obraz Św. Iwo wspomaga biednych" zostanie przekazany do zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

 

 

 

 


 

 

 

Muzeum Narodowe we Wrocławiu wzbogaciło się o kolejny cenny zabytek.

Osiemnastowieczną rzeźbę przedstawiającą Buddę Amidę przekazał do zbiorów

wrocławski oddział Stowarzyszenia Historyków Sztuki.

 

 

Amida Nyōrai
Japonia , XVIII w.,
Drewno, laka, złoto płatkowe kinpaku

 

 

Amida ubrany w prosty strój mnicha stoi na postumencie w kształcie kwiatu lotosu (renge za). Ręce ma złożone w geście witarka mudra, oznaczającym nauczanie. Mandorlę (kōhai), symbolizującą światło emanujące z Buddy, wypełniają stylizowane obłoki. Na uwagę zasługuje fakt, że mandorla wraz z figurą Amidy tworzą komplet. Wielokrotnie bowiem postać Buddy montowano do wyrzeźbionych później aureoli i „tronu lotosowego”.
Rzeźbę wykonano techniką „suchej laki” (kanshitsu zō) i pokryto złotem płatkowym (technika shippaku). Dekoracyjne, precyzyjnie wykonane, lecz skonwencjonalizowane w pozie i układzie szat przedstawienia wyróżniają buddyjską rzeźbę sakralną okresu Edo (1600 – 1868), w którym wykonano omawianą rzeźbę. 
Japońska rzeźba sakralna jest w kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu reprezentowana bardzo skromnie, podobnie zresztą jak w innych zbiorach polskich muzeów. Ten interesujący i wartościowy zabytek, ukazujący podstawowe cechy ikonograficzne rzeźby z kręgu buddyzmu mahajanistycznego, jest niezwykle cennym, pod względem merytorycznym, uzupełnieniem wrocławskiej kolekcji.

Dorota Róż-Mielecka, kustosz Muzeum Narodowego we Wrocławiu

 

 

 


23.09.2014

 

LAUR WROCŁAWIA DLA MUZEUM NARODOWEGO WE WROCŁAWIU

Miło nam poinformować, że Muzeum Narodowe we Wrocławiu zostało laureatem nagrody „Laur Wrocławia” przyznawanej przez Towarzystwo Miłośników Wrocławia.

 

 


 

 

7.08.2014

 

Zaginiony w 1946 r. obraz niemieckiego artysty Oswalda Achenbacha „Via Cassia koło Rzymu” wrócił do Wrocławia.

W uroczystości przekazania dzieła do zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu udział wzięli: prof. Małgorzata Omilanowska, minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dr hab. Piotr Oszczanowski, dyrektor wrocławskiego Muzeum Narodowego oraz przedstawiciel właściciela obrazu.

 

Więcej

 

  

 


27.05

 

Współpraca z Zamkiem Książ

Otwarcie wystawy w salach historycznych Zamku Książ planuje w październiku tego roku Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Pokazane zostaną obrazy ze zbiorów Muzeum pochodzące z kolekcji Jana Henryka XV von Hochberg i jego żony księżniczki Daisy - ostatnich właścicieli Zamku Książ. Wśród wypożyczonych dzieł znajdą się między innymi prace Stephana Kesslera i Andrea Boscoli.

 

Andrea Boscoli, Muzy opowiadają Minerwie o zamianie Pieryd w sroki, ok. 1585

 

„W naszych zbiorach znajduje się około 30 obrazów pochodzących z Książa - wyjaśnia dr Beata Lejman, kustosz Muzeum Narodowego we Wrocławiu - powstały w okresie od XVI do początków XX w. Są to portrety, krajobrazy, sceny mitologiczne i biblijne”.

 

„Wszystkie płótna, które przekażemy do Zamku Książ znajdują się obecnie w naszych magazynach - wyjaśnia dr hab. Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu - ich status prawny się nie zmieni, pozostaną naszą własnością przekazaną w depozyt. Udostępnienie tych dzieł to znak dobrej woli, ponieważ ocalały tylko dlatego, że trafiły z zamku do naszych zbiorów. Jednocześnie uważam, że dobrze, że będą pokazywane w Książu w ich prawdziwym kontekście”.

 

Część dzieł przed wystawieniem w Zamku Książ poddana będzie konserwacji.

 


      

  

 

14.05.2014 r.

XXXVI edycja Konkursu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
na Wydarzenie Muzealne Roku

SYBILLA 2013

 

Nagrody dla Muzeum Narodowego we Wrocławiu

 

 

Miło nam donieść, że w kategorii " Konserwacja i ochrona dziedzictwa kultury" główną nagrodę - Sybillę zdobyło Muzeum Narodowe we Wrocławiu za konserwację 86 witraży i zespołów witrażowych z kolekcji własnej. 
Jury doceniło również wystawę "Oręż europejski", która zdobyła wyróżnienie w kategorii "Wystawy historyczne i archeologiczne".

 

Konkurs na Wydarzenie Muzealne Roku organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego od 1983 roku. Jest najbardziej prestiżowym wydarzeniem w dziedzinie muzealnictwa. Wręczane podczas konkursu nagrody - statuetki Sybilli swą nazwę zawdzięczają słynnej Świątyni Sybilli w Puławach, gdzie pierwsze polskie muzeum założyła księżna Izabela Czartoryska.

 

 

 

           

 

Projekt: „Konserwacja 86 witraży i zespołów witrażowych z kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu”
Muzeum Narodowe we Wrocławiu może pochwalić się największą i najcenniejszą w Polsce kolekcją witraży, która przez wiele lat nie mogła być pokazywana z powodu złego stanu zachowania. Dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego udało się zakonserwować wszystkie witraże należące do Muzeum. To pierwsza i jedyna w Polsce konserwacja dzieł sztuki tego typu na tak dużą skalę.

 

Wystawa „Oręż europejski” pokazywana była od 25 czerwca do 29 września 2013. Była to pierwsza całościowa prezentacja bogatej kolekcji dawnego oręża ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Wystawionych zostało około 500 zabytków powstałych od wczesnego średniowiecza do końca XIX wieku m.in. hełm zbroi rycerskiej z XVI w., strzelba skałkowa z XVII wykonana w słynnych rusznikarniach moskiewskiej Orużejnej Pałaty zapewne dla osoby z kręgów dworu carskiego oraz sztucer z XIX w., który został zdobyty przez wojska pruskie pod Waterloo z polowego powozu Napoleona I Bonaparte.

 

 


17.03.2014 r.

 

Premiera film dokumentalnego Marcina Bradke „Królowa Panoram. Dzieje Panoramy Racławickiej” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.

 

To film opowiadający o kulisach powstania największego współcześnie płótna w Polsce: płótna Panoramy Racławickiej i przedstawiający jego skomplikowane dzieje. W obrazie występują świadkowie historii, którzy odwiedzali przed wojną „Panoramę” we Lwowie: Janina Duffek i Eugeniusz Burian, a także prof. Olgierd Czerner, Romuald Nowak (kierownik Panoramy Racławickiej), Ryszard Wójtowicz i Maria Regulińska (konserwatorzy dzieł sztuki). Narratorem opowieści jest dr hab. Piotr Oszczanowski, historyk sztuki, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

 

Fot. W. Rogowicz


10.03.2014 r.

 

Projekt:
„Konserwacja 86 witraży i zespołów witrażowych z kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu”

 

Muzeum Narodowe we Wrocławiu może pochwalić się największą i najcenniejszą w Polsce kolekcją witraży, która przez wiele lat nie mogła być pokazywana z powodu złego stanu zachowania. Dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego udało się zakonserwować wszystkie witraże należące do Muzeum. To pierwsza i jedyna w Polsce konserwacja dzieł sztuki tego typu na tak dużą skalę.

 

 

Anioł, Niderlandy XVII w., przed i po konserwacji. Fot. A. Podstawka

 

 

Gazeta Wrocławska, "Świat zaklęty w szkle, czyli witraże ze zbiorów Muzeum Narodowego,
autor: Hanna Wieczorek

 

 


 

"Pajac" Waldemara Cwenarskiego w konserwacji

 

Zakupiony niedawno do zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu obraz Waldemara Cwenarskiego „Pajac” (z 1949) poddawany jest obecnie bardzo skomplikowanej konserwacji. Na jego odwrociu znajdował się inny obraz tego artysty przedstawiający siedzące dziecko z zabawką. „Warstwa farby na odwrociu była tak gruba, że miało to negatywny wpływ na lico pracy - tłumaczy konserwatorka Agata Warszewska Kołodziej. Podjęto decyzję o przeniesieniu malunku z odwrocia i umieszczenia go na nowym płótnie. W efekcie będziemy mieli dwa obrazy".


 

 

Średniowieczne witraże z Grodźca w konserwacji

Trwa konserwacja niezwykle cennych średniowiecznych kwater witrażowych pochodzących z Grodźca koło Złotoryi. Zabytki przekazane zostały do zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu w 1966 r. przez Głównego Konserwatora Zabytków we Wrocławiu. Przez wiele lat czekały na konserwację.

 

Więcej


 

 

 

 

Cenne zabytki średniowieczne wróciły do Wrocławia
z Muzeum Narodowego w Warszawie

 

 

 

 

Jedno z najcenniejszych śląskich przedstawień rzeźbiarskich ukrzyżowania - Ukrzyżowanie tęczowe z kościoła św. Marii Magdaleny z 1. dwudziestolecia XV wieku wróciło do Wrocławia z Warszawy. Muzeum Narodowe we Wrocławiu odzyskało też rzeźby świętych Piotra i Pawła (początek XV w.) z poliptyku złotników wrocławskich z 1473 oraz popiersia św. Andrzeja i biskupa z retabulum kuśnierzy wrocławskich z 1497. Było to możliwe dzięki prowadzonej od lat przez Muzea Narodowe we Wrocławiu i w Warszawie polityce łączenia zespołów zabytkowych, rozbitych w czasie i bezpośrednio po zakończeniu II wojny światowej.

 

więcej

 


 

 

Film animowany Dobromiła Noska inspirowany obrazem

"Pejzaż zimowy z łyżwiarzami i pułapką na ptaki"

Petera Brueghela mł. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu

 

 

 

 


Informacje archiwalne: