A k t u a l n o ś c i

 

 

 

 


Dzień Wolnej Sztuki - goście specjalni


w Muzeum Narodowym we Wrocławiu
26 kwietnia 2014

godz. 12.00

 

Wstęp wolny

 

Autorka kryminałów, śpiewająca aktorka, artystka tworząca szklane dzieła sztuki, dziennikarka oraz dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu - to osoby, które wezmą udział w najbliższym Dniu Wolnej Sztuki. Wyjątkowi goście będą opowiadać o wybranych przez sobie dziełach sztuki, pomagać w ich interpretacji, ale zwiedzający spodziewać się mogą również dodatkowych atrakcji.

 

PROGRAM

godz. 12.00

 

Ołtarz Świętej Trójcy, 1604-1605 (z kościoła Św. Trójcy w Żórawinie)
Wystawa „Sztuka śląska XVI-XIX w.”  - 1. piętro, sala 3
dr hab. Piotr Oszczanowski - dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu, historyk sztuki specjalizujący się w sztuce renesansowej, manierystycznej i wczesnobarokowej.

 

Adelbert Woelfl, „Kościół św. Marii Magdaleny we Wrocławiu”, 1867
Wystawa „Sztuka śląska XVI-XIX w.”  - 1. piętro, sala 10
Nadia Szagdaj - autorka kryminałów rozgrywających się w dawnym Wrocławiu („Sprawa pechowca”, „Zniknięcie Klary”). Jest wykształconym muzykiem, gra na wiolonczeli i fortepianie, wykonuje zawód śpiewaczki operowej.

 

Arthur Wasner, „Żebrzące dzieci”, 1911
Wystawa „Sztuka europejska XV-XX w. (2. piętro, korytarz)
Justyna Antoniak - aktorka Teatru Muzycznego Capitol, odtwórczyni m.in.
roli Małgorzaty w spektaklu „Mistrz i Małgorzata”. Ukończyła historię sztuki.

 

Małgorzata Dajewska, „Rzeźba I i II” (1985), „Szklany obiekt o śmierci” (2004) i „Szklany obiekt o życiu” (2006)
Wystawa: Polska sztuka współczesna, 3. piętro, sala 1
Prof. Małgorzata Dajewska - artystka, wykłada na Wydziale Ceramiki i Szkła wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Opowie o swoich rzeźbach znajdujących się w zbiorach Muzeum.

 

Eugeniusz Geppert, „Dżokej”, 1966 i „Błękitny obraz”, 1967
Wystawa: Polska sztuka współczesna, 3. piętro, sala 2
Magda Podsiadły - wieloletnia dziennikarka Gazety Wyborczej, fotografka, podróżniczka. Jako dziecko miała okazję poznać prof. Gepperta, z którym przyjaźnili się jej rodzice.

 

Godz. 13.10 - spotkanie z uczestnikami w sali 116 (1. piętro)

 

Więcej


 

 


19.03

 

Nasz katalog nagrodzony na 20. Wrocławskich Targach Książki Naukowej.


Publikacja Muzeum Narodowego we Wrocławiu „Malarstwo polskie. Od baroku do modernizmu” (autorzy: E. Houszka, P. Łukaszewicz, projekt graficzny: J. Kortyka) otrzymała 2. nagrodę w konkursie na najlepszą książkę promującą region Dolnego Śląska. Nagrodę przyznał Marszałek Województwa Dolnośląskiego.


17.03

 

Premiera film dokumentalnego Marcina Bradke „Królowa Panoram. Dzieje Panoramy Racławickiej” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.

 

To film opowiadający o kulisach powstania największego współcześnie płótna w Polsce: płótna Panoramy Racławickiej i przedstawiający jego skomplikowane dzieje. W obrazie występują świadkowie historii, którzy odwiedzali przed wojną „Panoramę” we Lwowie: Janina Duffek i Eugeniusz Burian, a także prof. Olgierd Czerner, Romuald Nowak (kierownik Panoramy Racławickiej), Ryszard Wójtowicz i Maria Regulińska (konserwatorzy dzieł sztuki). Narratorem opowieści jest dr hab. Piotr Oszczanowski, historyk sztuki, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

 

 

            Fot. W. Rogowicz


10.03.2014 r.

 

Projekt:
„Konserwacja 86 witraży i zespołów witrażowych z kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu”


Muzeum Narodowe we Wrocławiu może pochwalić się największą i najcenniejszą w Polsce kolekcją witraży, która przez wiele lat nie mogła być pokazywana z powodu złego stanu zachowania. Dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego udało się zakonserwować wszystkie witraże należące do Muzeum. To pierwsza i jedyna w Polsce konserwacja dzieł sztuki tego typu na tak dużą skalę.

 

 

 Anioł, Niderlandy XVII w., przed i po konserwacji. Fot. A. Podstawka


 

28.02.2014

 

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski wizytował remontowany Pawilon Czterech Kopuł, w którym w 2016 r. zostanie otwarty nowy oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

 

 

 

Więcej 


"Pajac" Waldemara Cwenarskiego w konserwacji

 

   

Zakupiony niedawno do zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu obraz Waldemara Cwenarskiego „Pajac” (z 1949) poddawany jest obecnie bardzo skomplikowanej konserwacji. Na jego odwrociu znajdował się inny obraz tego artysty przedstawiający siedzące dziecko z zabawką. „Warstwa farby na odwrociu była tak gruba, że miało to negatywny wpływ na lico pracy - tłumaczy konserwatorka Agata Warszewska Kołodziej. Podjęto decyzję o przeniesieniu malunku z odwrocia i umieszczenia go na nowym płótnie. W efekcie będziemy mieli dwa obrazy".


Średniowieczne witraże z Grodźca w konserwacji

Trwa konserwacja niezwykle cennych średniowiecznych kwater witrażowych pochodzących z Grodźca koło Złotoryi. Zabytki przekazane zostały do zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu w 1966 r. przez Głównego Konserwatora Zabytków we Wrocławiu. Przez wiele lat czekały na konserwację.

 


Więcej 

  


 

20.01.2014 r.


Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski oficjalnie wprowadził Piotra Oszczanowskiego na stanowisko dyrektora Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

 

Konferencja prasowa

 

Spotkanie z pracownikami Muzeum Narodowego we Wrocławiu

 


 

Nagroda dla albumu "Skarby sztuki - Muzeum Narodowe we Wrocławiu"

 

Miło nam donieść, że wydany przez Arkady album "Skarby sztuki-Muzeum Narodowe we Wrocławiu" otrzymał nagrodę specjalną 22. Wrocławskich Targów Dobrych Książek.

 

 

  


  

"Sztuka polska XVII-XIX w." (wystawa stała w nowej aranżacji)

  

   

 


    

65-lecie Wrocławskiego Muzeum Narodowego w prasie:

 

dodatek do Gazety Wyborczej z dnia 22.11.2013 r.):

 

 


 

Cenne zabytki średniowieczne wróciły do Wrocławia
z Muzeum Narodowego w Warszawie

 

 

 

 

Jedno z najcenniejszych śląskich przedstawień rzeźbiarskich ukrzyżowania - Ukrzyżowanie tęczowe z kościoła św. Marii Magdaleny z 1. dwudziestolecia XV wieku wróciło do Wrocławia z Warszawy. Muzeum Narodowe we Wrocławiu odzyskało też rzeźby świętych Piotra i Pawła (początek XV w.) z poliptyku złotników wrocławskich z 1473 oraz popiersia św. Andrzeja i biskupa z retabulum kuśnierzy wrocławskich z 1497. Było to możliwe dzięki prowadzonej od lat przez Muzea Narodowe we Wrocławiu i w Warszawie polityce łączenia zespołów zabytkowych, rozbitych w czasie i bezpośrednio po zakończeniu II wojny światowej.

 

więcej

 


 

 

Rysunek z Berlina

 

 

Niemiecka Fundacja im. Ferdinanda Möllera przekazała Muzeum Narodowemu we Wrocławiu rysunek wrocławskiego artysty Paula Fegeler-Felkendorffa. Odnaleziona niedawno w Berlinie praca przed II wojną światową znajdowała się w zbiorach Śląskiego Muzeum Sztuk Pieknych we Wrocławiu.

Rysunek tuszem przedstawiający portret mężczyzny jest dziełem wrocławskiego malarza Paula Fegeler-Felkendorffa (1899-1945). Został on niegdyś nabyty w berlińskiej Galerii Ferdinanda Möllera przez działające przy Muzeum wrocławskim Towarzystwo Przyjaciół Sztuki (Gesellschaft der Kunstfreunde) i w lipcu 1931 złożony w muzeum jako trwały depozyt tego Towarzystwa. W okresie hitlerowskim depozyty Towarzystwa, jak i innych organizacji, które uległy rozwiązaniu z nakazu władz, zostały w większości wpisane do inwentarza muzealnego. Tak się nie stało z omawianym rysunkiem, który zwrócono dawnemu właścicielowi - Möllerowi. Rysunek odnaleziono niedawno w archiwum dawnej Galerii Möllera, którym zarządza obecnie Fundacja jego imienia. Ponieważ oznaczony jest pieczątką dawnego muzeum wrocławskiego i numerem inwentarza, dzięki czemu można było to dzieło zidentyfikować, Fundacja im. Ferdinanda Möllera postanowiła dzieło, po porozumieniu z nami, przekazać do zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu.


 

Magdalena Abakanowicz i Zbigniew Makowski
dla Muzeum Narodowego we Wrocławiu
z okazji jubileuszu 65-lecia

 

 

 

Magdalena Abakanowicz,  Rycerze Króla Artura, 2005-2007
(11 rzeźb wykonanych z blachy)

W przestrzeni publicznej Wrocławia staną kolejne prace światowej sławy rzeźbiarki Magdaleny Abakanowicz. 11 rzeźb z cyklu „Rycerze Króla Artura” można będzie oglądać przy Muzeum Narodowym we Wrocławiu (od strony Odry).
- „To depozyt artystki dla naszego Muzeum z okazji przypadającego w tym roku jubileuszu 65-lecia istnienia - wyjaśnia Mariusz Hermansdorfer, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu -  na skwerze przy Muzeum będą pokazywane przez dwa lata, potem zostaną przeniesiona do Parku Rzeźb przy Pawilonie Czterech Kopuł, gdzie mieścić się będzie Muzeum Sztuki Współczesnej, oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu”. Rzeźby były pokazywane na indywidualnych wystawach artystki m.in. w Muzeum Królowej Zofii w Madrycie, fragment z tej serii prezentowany jest w Warszawie przy Wisłostradzie.

 

Zbigniew Makowski, Niepojęte: źródło, lustro, kołowrót, pierścień, 1984-1988 (akryl, płótno)
Zbigniew Makowski wielokrotnie ofiarowywał swoje prace Muzeum Narodowemu we Wrocławiu. Obecnie kolekcja jego prac liczy ponad 100 obrazów i gwaszy powstałych od lat 50. ubiegłego wieku do chwili obecnej. Przekazana ostatnio kompozycja – największy obraz Makowskiego – powstała w latach 1984 – 1989, namalowana w charakterystycznej dla artysty konwencji, w tonacji błękitno-czerwonej stanowi jakby summę dotychczasowych doświadczeń artystycznych malarza. Obraz wypełniony ściśle przedmiotami – symbolami łączy w sobie tradycję z nowoczesnością, czas miniony z dniem dzisiejszym.  

 

       



Film animowany Dobromiła Noska inspirowany obrazem

"Pejzaż zimowy z łyżwiarzami i pułapką na ptaki"

Petera Brueghela mł. ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu

 

 

 

           


Sukces wystawy
„Od Cranacha do Picassa. Kolekcja Santander”


Wystawę „Od Cranacha do Picassa. Kolekcja Santander” obejrzało ponad 84 tys. osób (84.400). To największy sukces frekwencyjny w dziejach wrocławskiego Muzeum Narodowego. Na drugim miejscu pod względem liczby zwiedzających znajduje się wystawa prac Artura Grottgera pokazywana w latach 80-tych XX wieku, którą zobaczyło 80 tys. zwiedzających.

Wystawa „Od Cranacha do Picassa. Kolekcja Santander” czynna była od 13 marca do 6 czerwca 2013 r. Zaprezentowano na niej prace najważniejszych malarzy hiszpańskich i artystów współpracujących z dworem hiszpańskim m.in. Cranacha Starszego, El Greco, Zurbarána, Van Dycka, Rubensa, Tintoretta, Picassa i Miró. Na wystawie można było oglądać ponad sześćdziesiąt dzieł z Kolekcji Santander z Madrytu – obrazy, kilka rysunków i dwie prace wielkich rzeźbiarzy, Alberta Sáncheza i Eduarda Chillidy. Zbiory te gościły w różnych miastach hiszpańskich i w kilku amerykańskich, ale po raz pierwszy prezentowane były w innym kraju europejskim.

Wystawa zorganizowana została przez Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Fundację Banco Santander (Hiszpania) i Bank Zachodni WBK.

 


   

Informacje archiwalne: